Organisatie resultaten

Ego aan het werk 

Gedrag, motivatie, voldoening en betrokkenheid van onszelf en onze medewerkers kun je alleen duurzaam beïnvloeden wanneer je je richt op de werkelijke oorzaak daarvan! Dat lijkt logisch, maar dat is niet wat leidinggevende doorgaans doen.

Gedrag en emoties worden ook bij leidinggevenden en hun medewerkers veroorzaakt door onbewuste waarden en behoeften. En ook bij leidinggevenden en hun medewerkers is de waarde van onze ik-ervaring de belangrijkste onbewuste waarde die resulteert in ineffectief gedrag, belemmeringen in de samenwerking, gebrek aan motivatie en voldoening, en allerlei andere emoties die de prestaties en het succes van de organisatie negatief beïnvloeden.

boos

 

verveling
gfgf

 

 

 

Wanneer we binnen een organisatie gedrag, motivatie, voldoening, betrokkenheid en daarmee onze prestaties duurzaam willen verbeteren, dan zullen we ons dus moeten richten op de oorzaken van dat gedrag en die emoties; op de waarden die onze behoeften vormen.

Dat betekent niet dat we ‘gewoon’ in bestaande behoeften moeten proberen te voorzien, want dan bevestigen we onze aangeleerde waarden. Maar dat we mensen bewust proberen te maken van de waarden en behoeften die ons gedrag en onze emoties nu onbewust sturen, en van wat voor hen en de organisatie werkelijk waardevol is in wat ze doen, in wat ze presteren, in waar ze aan bijdragen, in hun manier van werken, in hun manier van omgaan met collega’s, …….. in hoe ze zijn!   

Het effect van de positieve energie die daardoor zal ontstaan, heeft grote invloed op het succes van een organisatie. Prof. dr. Heike Bruch heeft bijvoorbeeld wereldwijd onderzoek gedaan naar het effect van de organisatie-energie, die meetbaar is in de emoties, de cognitie en het gedrag van medewerkers. Dit onderzoek laat zien dat een organisatie met veel positieve energie:

 

 

14% beter scoort op overall performance,

17% beter scoort op productivity,

14% beter scoort op efficiency,

6% beter scoort op customer satisfaction,

12% beter scoort op customer loyalty, en

19% beter scoort op commitment. 

 

Wanneer je vrijblijvend wilt bespreken wat de mogelijkheden en de te verwachten effecten binnen jouw organisatie zijn, dan kom ik graag bij je langs voor een oriënterend gesprek. (naar de contactpagina)