Organisatie resultaten

Ego aan het werk 

Gedrag, motivatie, voldoening en betrokkenheid van onszelf en onze medewerkers kun je alleen duurzaam beïnvloeden wanneer je je richt op de werkelijke oorzaak daarvan! Dat lijkt logisch, maar dat is niet wat leidinggevende doorgaans doen. Gedrag en emoties worden ook bij leidinggevenden en hun medewerkers veroorzaakt door onbewuste waarden en behoeften. En ook bij leidinggevenden en hun medewerkers is de waarde van onze ik-ervaring de belangrijkste onbewuste waarde die resulteert in ineffectief gedrag, belemmeringen in de samenwerking, gebrek aan motivatie en voldoening, en allerlei andere emoties die de prestaties en het succes van de organisatie negatief beïnvloeden.

.

Wanneer we binnen een organisatie onze prestaties  duurzaam willen verbeteren, dan zullen we ons dus moeten richten op de oorzaken van dat gedrag en die emoties; op de waarden die onze behoeften vormen.

.

Dat betekent niet dat we ‘gewoon’ in bestaande behoeften moeten proberen te voorzien, want dan bevestigen we onze aangeleerde waarden. Maar dat we mensen bewust proberen te maken van de waarden en behoeften die ons gedrag en onze emoties nu onbewust sturen, en van wat voor hen en de organisatie werkelijk waardevol is in wat ze doen, in wat ze presteren, in waar ze aan bijdragen, in hun manier van werken, in hun manier van omgaan met collega’s, …….. in hoe ze zijn!